Popular

ATF SPORT SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Siapa sangka graduan dari University of Canterbury, New Zealand ini merupakan seorang usahawan berjaya kepada sebuah perniagaan menjual pita kinesiologi olahraga, iaitu pelekat kesihatan yang memberi sokongan dan kestabilan pada bahagian otot dan sendi.

Kata Mohd Azmir bin Zainul Abidin, pemilik ATF Sport Taping, sebelum menceburkan diri dalam bidang perniagaan, beliau pernah menyandang jawatan sebagai Jurutera Projek di Malakoff. Selain itu, beliau juga pernah mewakili Negara dalam sukan ragbi 7 sepasukan di Singapura pada 2015.

Bergelar usahawan
Azmir sudah lama menyimpan angan-angan untuk menceburi bidang perniagaan kerana suka melihat bapanya yang juga merupakan seorang usahawan. “Bapa menjadi inspirasi buat saya. Berpegang kepada semangat yang sama, saya mula menjalankan perniagaan secara sampingan dengan menjual kuih raya dan membuka Mini Bazar Ramadhan untuk mengisi masa cuti semester ketika masih menuntut di luar Negara,” jelasnya.

Azmir nekad mencari pengalaman sebanyak mungkin dengan memberi fokus pada bidang perniagaan sukan dan kecergasan pada 2015. Beliau mula berjinak-jinak memperkenalkan produk pita sukan yang mampu menyediakan sokongan & kestabilan bagi otot dan sendi tanpa mengehadkan pergerakan untuk mengelakkan kecederaan di kalangan pemain ragbi sebelum berjaya mempromosikannya ke sukan lain.

Pelbagai reka bentuk pita sokongan ATF Premium Kinesio.

Cabaran yang dihadapi
Cabaran yang paling sukar dihadapi oleh syarikatnya sepanjang menjalankan perniagaan ini adalah ketika awal penubuhan syarikat di mana beliau telah melaburkan kesemua wang simpanan. Tetapi hasilnya kurang memberangsangkan.

“Saya sentiasa bersikap positif dalam berhadapan dengan pelbagai masalah yang datang. Saya turut berhadapan dengan keadaan di mana pengedaran produk syarikat hampir terhenti kerana ia tidak memenuhi kehendak pasaran setempat,” jelasnya.

Tetapi Azmir mampu mengharunginya dan berjaya menguruskan perniagaan sehingga ke peringkat ini dengan bantuan isteri, Aida Munirah Azmi dan sahabat baiknya, Khairul.

Kejayaan
Setelah hampir 5 tahun berhempas-pulas mengukuhkan jenama, Azmir menegaskan, pada awal operasi perniagaan, agak sukar baginya untuk mendapatkan kepercayaan daripada pengguna. Namun, dengan perancangan strategik, syarikat berjaya memasarkan produk dengan baik.

“Sebagai pengasas, kita harus turun padang bagi mempromosikan produk, sekali gus dapat berinteraksi secara langsung dengan pelanggan. Ia penting untuk pelanggan mengenali siapa anda di sebalik produk yang dikeluarkan,” katanya.

Kini jenama ATF Sport Taping setanding dengan jenama antarabangsa apabila berjaya menembusi pasaran luar seperti di Indonesia, Sri Lanka, Hong Kong dan Brunei. Malah produknya turut menjadi pilihan kelab dan persatan sukan tempatan seperti Institut Sukan Negara, FA Selangor, Felda United FC, Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan dan banyak lagi.

Pita sukan kinesiologi menjadi pilihan.

Nasihat kepada usahawan
Menurut Azmir, untuk berjaya bukanlah perkara yang mudah. Walaupun perjalanan beliau dalam dunia keusahawanan masih jauh, Azmir percaya bahawa usahawan yang berjaya harus memiliki lima sikap ini iaitu merendah diri, konsisten dalam melakukan sesuatu, tidak malu mencuba sesuatu yang baharu, bekerja keras dan tidak mudah berputus asa.

“Tiada alasan untuk tidak berjaya. Kelebihan yang ada haruslah digunakan untuk membantu orang lain. Selalu letakkan diri kita sebagai pengguna agar lebih mudah untuk kita menjual produk kita,” bicara Azmir mengakhiri perbualan.

Simposium Peruncitan Kebangsaan atau SParK merupakan sebuah program yang bertindak sebagai suatu kaedah untuk memupuk dan mempertingkatkan pembudayaan keusahawanan dalam kalangan usahawan Bumiputera.

Ia memberi pendedahan dan kefahaman tentang revolusi semasa industri peruncitan dalam negara.

KLINIK PERGIGIAN SHARLINDAH – Rakan Usahawan PUNB

Meskipun berdepan dengan pelbagai kesukaran, usahawan PUNB, Dr Sharlindah Md Kassim tidak mudah berputus asa dalam hidup.

Sebaliknya usahawan wanita yang menceburkan diri dalam bidang perkhidmatan kesihatan pergigian ini berazam untuk mengembangkan perniagaan klinik pergigiannya menerusi francais.

Pesakit comel yang berkunjung ke Klinik Sharlindah.

“Sudah lima tahun saya memulakan perniagaan Klinik Pergigian Sharlindah dan saban tahun persaingan dalam bidang ini semakin meningkat dengan pembukaan lebih banyak klinik-klinik swasta di Melaka.

“Keadaan bertambah buruk dengan kos bahan, ubatan serta penyelenggaraan yang semakin meningkat dari semasa ke semasa akibat keadaan ekonomi masa kini, namun keadaan ini tidak menjadi batu penghalang.

“Selain menjadikan sistem francais sebagai pilihan, saya turut merancang untuk mengembangkan lagi cabang perkhidmatan perniagaan dengan membuka syarikat membekal peralatan dan bahan pergigian,” jelasnya.

Klinik Pergigian Sharlindah memulakan langkah pertamanya di Bukit Baru, Melaka pada tahun 2012 dan perniagaannya berkembang kepada pembukaan cawangan baharu di Bukit Beruang.

“Untuk perkembangan terbaharu, kami dalam proses membuka cawangan baharu di Kota Fesyen, MITC, Melaka.

“Buat masa ini, kami sedang menunggu lesen untuk memulakan operasi dan perkhidmatan,” katanya lagi.

Klinik Pergigian Sharlindah telah beroperasi hampir lima tahun dan mempunyai lapan pekerja tetap dengan pendapatan klinik pada 2015 sebanyak RM920 ribu.

Pendapatan perniagaan Dr Sharlindah dilaporkan mencatatkan peningkatan kepada RM1.1 juta pada 2016 dan RM1.2 juta pada penghujung 2017.

Perkembangan positif ini adalah satu momentum hasil daripada pembiayaan PUNB berjumlah RM150 ribu yang diterima pada 2014 untuk membeli mesin radiograf serta menaik taraf dan mengubah suai bilik rawatan.

SYARIKAT RAMAN & AIZA GROUP SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Jalan menuju kejayaan bukanlah titian yang mudah, namun berkat usaha Abdul Raman Jaafar yang sememangnya meminati bidang perniagaan sejak kecil, beliau kini berjaya membina empayar perniagaan bersama isterinya, Aiza Idrus.

Syarikat Raman & Aiza Group Sdn Bhd milik Abdul Raman dan Aiza ditubuhkan sejak 9 April 2002 dengan modal berbayar sebanyak RM70 ribu.

Menurut Abdul Raman, beliau dan isterinya mengusahakan sebuah butik pengantin iaitu Butik Cantik Bridal House.

“Pada peringkat awal, saya membuka butik pengantin secara kecil-kecilan di rumah di Taman Dimensi, Alor Gajah. Bagaimanapun saya akhirnya berjaya memperoleh pinjaman bank untuk membeli sebuah bangunan kedai di Masjid Tanah untuk dijadikan butik pengantin,” katanya.

Jelasnya, kejayaan yang diperoleh menerusi pembukaan butik pengantinnya membuatkan beliau dan isteri memutuskan untuk menyewa sebuah lagi kedai di bangunan sama untuk mengembangkan perniagaan ke bidang hiasan dalaman di atas jenama Amni Home Décor.

Emapayar Amni Home Decor.

“Sehingga kini, Amni Home Décor bertapak kukuh dengan bantuan tenaga kerja yang terdiri daripada lapan tukang jahit, enam tukang pasang dan tiga pegawai jualan dan pemasaran,” katanya lagi.

Abdul Raman kini berhasrat untuk menawarkan perniagaan francais kepada sesiapa sahaja yang mempunyai minat dalam bidang yang sama. Dalam masa sama, beliau turut berharap untuk membuka pusat sehenti pemborong kain terbesar di Melaka.

“Saya mahu berjaya dalam bidang ini, saya mahu menjadi usahawan yang boleh menjadi contoh kepada anak bangsa yang ingin berniaga,” ujarnya.

Video Terkini

Idea Niaga

Tidak dinafikan untuk memulakan sebuah perniagaan bukanlah perkara yang mudah, namun begitu jangan biarkan cabaran ini melunturkan semangat anda.

Lihat ekemen sekeliling anda yang boleh digunakan atau mungkin bakat terpendam yang dimiliki untuk memulakan perniagaan seperti idea-idea berikut. Sentiasa ingat, ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan!’

“Jangan lokek berkongsi ilmu dengan rangkaian perniagaan anda. Rajinlah hadirkan diri ke majlis keramaian. Semakin ramai yang anda jumpa, semakin banyak peluang rangkaian perniagaan untuk anda. Berikan bantuan kepada rakan perniagaan meskipun mereka dalam bidang yang berbeza. Hasilnya, anda dapat membina hubungan perniagaan yang berkekalan,” petikan daripada IrfanKhairi.com oleh Dr. Noor Irfan Khairi Noor Azmi, Tokoh Jutawan Internet.

Rangkaian perniagaan sangat penting dalam menjalin hubungan kerjasama dengan pihak lain. Rangkaian perniagaan yang kukuh mampu mewujudkan banyak peluang baharu selain sokongan moral mahupun kewangan daripada rakan usahawan lain. Berikut adalah beberapa panduan yang boleh membantu anda membina rangkaian perniagaan sendiri:

• Pilih kumpulan sasaran

Pilih kumpulan sasaran yang tepat. Berikan kad atau risalah perniagaan kepada mereka yang berminat dengan idea dan perniagaan serta berpotensi menjadi rakan niaga anda.

• Bina hubungan baik Tujuan membina rangkaian perniagaan adalah untuk mewujudkan hubungan yang mendatangkan manfaat bagi perniagaan. Pelbagai cara dapat dilakukan bagi mengukuhkan hubungan baik dalam perniagaan antaranya meraikan atau memberi penghargaan kepada pihak yang berurusan dengan kita. Hal ini penting kerana kebanyakan pelanggan mahupun peniaga lebih selesa berurusan dengan mereka yang dikenali dan dipercayai. Apabila kepercayaan dapat dibina, pasti urusan perniagaan akan menjadi lebih mudah.

• Cari Peluang

Rebut peluang berkenalan setiap kali berjumpa dengan individu atau kumpulan perniagaan baharu. Tidak perlu memberi penerangan penuh tentang perniagaan anda jika pertama kali bertemu, sebaliknya lebih banyak bertanya tentang diri dan perniagaan yang dijalankan oleh pihak tersebut. Akan tetapi, jangan lupa untuk mengenal pasti topik yang boleh dijadikan sebagai cetusan perbualan. Cara ini boleh memanjangkan komunikasi seterusnya memudahkan anda untuk memperkenalkan perniagaan. Dengan menghadiri sesebuah majlis, anda juga berpeluang menambah kenalan. Cuba dekati dan berkenalan di kalangan tetamu yang ada. Cara ini dapat meluaskan lagi rangkaian perniagaan anda.

• Beri bantuan

Mahu membina hubungan yang berkekalan dalam dunia perniagaan? Salurkan bantuan sewajarnya atau berikan sokongan moral kepada rakan usahawan yang berada dalam kesusahan. Sikap ini akan membuatkan anda diingati, mudah didekati dan secara tidak langsung dapat menimbulkan rasa percaya orang lain terhadap anda.

• Jangan lost contact!

Teruskan berhubung dan aturkan pertemuan seterusnya dengan kenalan baharu. Kenalan baharu pasti tidak akan melupakan anda sekiranya perhubungan dikekalkan dan anda akan sentiasa menjadi pilihan rakan perniagaan lain.

Musim PKPB ini, ramai peniaga telah mula beralih kepada perniagaan secara atas talian sebagai medium untuk promosi dan menjual produk serta perkhidmatan ditawarkan. Walau bagaimanapun, pernahkah anda kekurangan idea setiap kali memikirkan kandungan yang ingin dimuat naik di platform media sosial perniagaan anda?

Bagi peniaga yang mempunyai pekerja khusus mungkin tidak terlalu pening, akan tetapi bagaimana dengan usahawan yang bergerak secara sendirian? Pasti tidak menang tangan.

Ini mungkin boleh membantu anda!

Pertama

Tukar kandungan video anda kepada teks pendek dan infografik serta sebaliknya. Jika sebelum ini anda pernah muat naik video tentang produk dan perkhidmatan, anda boleh guna semula skrip video untuk dijadikan sebuah ‘posting’ baharu dalam bentuk yang lain serta vice versa. Ini secara tidak langsung, anda telah menghasilkan beberapa kandungan yang berbeza daripada satu idea atau topik untuk media sosial anda. Lakukan secara konsisten bagi idea dan topik yang lain.


Antara reka bentuk infografik yang dapat digunakan untuk rujukan aliran kerja, rajah, laporan tahunan dan reka bentuk web.

Kedua

Setelah memuat naik, anda harus mempunyai aplikasi atau sistem statistik seperti Google Analytic atau Shield sebagai panduan bagi mengetahui topik, jenis dan kandungan apa yang mendapat ‘viewers’ dan ‘hits’ paling banyak. Untuk data yang stabil, anda boleh mengumpul statistik terbaik bagi tempoh 30 sehingga 60 hari.

Ini secara tidak langsung menjadikan anda seorang ‘pendengar’ yang baik kepada para pengikut media sosial dan kemahuan pelanggan kerana anda tahu apa yang mereka harapkan daripada ‘posting’ anda. Lagipun, semua ini bertujuan untuk menjana keuntungan juga.

Antara contoh
Google Analytic atau Shield yang digunakan sebagai panduan.

Ketiga

Kandungan yang berkesan dan mendapat perhatian ini memudahkan anda sebagai penunjuk arah kepada idea pemasaran yang seterusnya. Anda tidak lagi perlu pecah kepala memikirkan idea-idea berlainan setiap kali ingin membuat promosi jualan di media sosial. Setiap kandungan yang berjaya boleh diekstrak untuk dijadikan 5 atau lebih kandungan baharu dan bersedia dimuat naik.

Salah satunya adalah idea bagi kandungan pemasaran.

Jadi, bayangkan daripada 1 idea ataupun topik,anda telah mereka cipta banyak kandungan yang berbeza.

Mudahkan?

We Value Your Feedback!

    Question 1

    Overall Experience:

    How would you rate your overall experience on our website?

    Question 2

    Finding Information:

    How easy was it to find the information you were looking for?

    Question 3

    Helpful Section:

    Which part of our website was the most helpful for you?

    Question 4

    Website Expectations:

    Did our website meet your expectations?

    Question 5

    Likelihood to Return:

    How likely are you to return to our website in the future?