Popular

ATF SPORT SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Siapa sangka graduan dari University of Canterbury, New Zealand ini merupakan seorang usahawan berjaya kepada sebuah perniagaan menjual pita kinesiologi olahraga, iaitu pelekat kesihatan yang memberi sokongan dan kestabilan pada bahagian otot dan sendi.

Kata Mohd Azmir bin Zainul Abidin, pemilik ATF Sport Taping, sebelum menceburkan diri dalam bidang perniagaan, beliau pernah menyandang jawatan sebagai Jurutera Projek di Malakoff. Selain itu, beliau juga pernah mewakili Negara dalam sukan ragbi 7 sepasukan di Singapura pada 2015.

Bergelar usahawan
Azmir sudah lama menyimpan angan-angan untuk menceburi bidang perniagaan kerana suka melihat bapanya yang juga merupakan seorang usahawan. “Bapa menjadi inspirasi buat saya. Berpegang kepada semangat yang sama, saya mula menjalankan perniagaan secara sampingan dengan menjual kuih raya dan membuka Mini Bazar Ramadhan untuk mengisi masa cuti semester ketika masih menuntut di luar Negara,” jelasnya.

Azmir nekad mencari pengalaman sebanyak mungkin dengan memberi fokus pada bidang perniagaan sukan dan kecergasan pada 2015. Beliau mula berjinak-jinak memperkenalkan produk pita sukan yang mampu menyediakan sokongan & kestabilan bagi otot dan sendi tanpa mengehadkan pergerakan untuk mengelakkan kecederaan di kalangan pemain ragbi sebelum berjaya mempromosikannya ke sukan lain.

Pelbagai reka bentuk pita sokongan ATF Premium Kinesio.

Cabaran yang dihadapi
Cabaran yang paling sukar dihadapi oleh syarikatnya sepanjang menjalankan perniagaan ini adalah ketika awal penubuhan syarikat di mana beliau telah melaburkan kesemua wang simpanan. Tetapi hasilnya kurang memberangsangkan.

“Saya sentiasa bersikap positif dalam berhadapan dengan pelbagai masalah yang datang. Saya turut berhadapan dengan keadaan di mana pengedaran produk syarikat hampir terhenti kerana ia tidak memenuhi kehendak pasaran setempat,” jelasnya.

Tetapi Azmir mampu mengharunginya dan berjaya menguruskan perniagaan sehingga ke peringkat ini dengan bantuan isteri, Aida Munirah Azmi dan sahabat baiknya, Khairul.

Kejayaan
Setelah hampir 5 tahun berhempas-pulas mengukuhkan jenama, Azmir menegaskan, pada awal operasi perniagaan, agak sukar baginya untuk mendapatkan kepercayaan daripada pengguna. Namun, dengan perancangan strategik, syarikat berjaya memasarkan produk dengan baik.

“Sebagai pengasas, kita harus turun padang bagi mempromosikan produk, sekali gus dapat berinteraksi secara langsung dengan pelanggan. Ia penting untuk pelanggan mengenali siapa anda di sebalik produk yang dikeluarkan,” katanya.

Kini jenama ATF Sport Taping setanding dengan jenama antarabangsa apabila berjaya menembusi pasaran luar seperti di Indonesia, Sri Lanka, Hong Kong dan Brunei. Malah produknya turut menjadi pilihan kelab dan persatan sukan tempatan seperti Institut Sukan Negara, FA Selangor, Felda United FC, Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan dan banyak lagi.

Pita sukan kinesiologi menjadi pilihan.

Nasihat kepada usahawan
Menurut Azmir, untuk berjaya bukanlah perkara yang mudah. Walaupun perjalanan beliau dalam dunia keusahawanan masih jauh, Azmir percaya bahawa usahawan yang berjaya harus memiliki lima sikap ini iaitu merendah diri, konsisten dalam melakukan sesuatu, tidak malu mencuba sesuatu yang baharu, bekerja keras dan tidak mudah berputus asa.

“Tiada alasan untuk tidak berjaya. Kelebihan yang ada haruslah digunakan untuk membantu orang lain. Selalu letakkan diri kita sebagai pengguna agar lebih mudah untuk kita menjual produk kita,” bicara Azmir mengakhiri perbualan.

Simposium Peruncitan Kebangsaan atau SParK merupakan sebuah program yang bertindak sebagai suatu kaedah untuk memupuk dan mempertingkatkan pembudayaan keusahawanan dalam kalangan usahawan Bumiputera.

Ia memberi pendedahan dan kefahaman tentang revolusi semasa industri peruncitan dalam negara.

KLINIK PERGIGIAN SHARLINDAH – Rakan Usahawan PUNB

Meskipun berdepan dengan pelbagai kesukaran, usahawan PUNB, Dr Sharlindah Md Kassim tidak mudah berputus asa dalam hidup.

Sebaliknya usahawan wanita yang menceburkan diri dalam bidang perkhidmatan kesihatan pergigian ini berazam untuk mengembangkan perniagaan klinik pergigiannya menerusi francais.

Pesakit comel yang berkunjung ke Klinik Sharlindah.

“Sudah lima tahun saya memulakan perniagaan Klinik Pergigian Sharlindah dan saban tahun persaingan dalam bidang ini semakin meningkat dengan pembukaan lebih banyak klinik-klinik swasta di Melaka.

“Keadaan bertambah buruk dengan kos bahan, ubatan serta penyelenggaraan yang semakin meningkat dari semasa ke semasa akibat keadaan ekonomi masa kini, namun keadaan ini tidak menjadi batu penghalang.

“Selain menjadikan sistem francais sebagai pilihan, saya turut merancang untuk mengembangkan lagi cabang perkhidmatan perniagaan dengan membuka syarikat membekal peralatan dan bahan pergigian,” jelasnya.

Klinik Pergigian Sharlindah memulakan langkah pertamanya di Bukit Baru, Melaka pada tahun 2012 dan perniagaannya berkembang kepada pembukaan cawangan baharu di Bukit Beruang.

“Untuk perkembangan terbaharu, kami dalam proses membuka cawangan baharu di Kota Fesyen, MITC, Melaka.

“Buat masa ini, kami sedang menunggu lesen untuk memulakan operasi dan perkhidmatan,” katanya lagi.

Klinik Pergigian Sharlindah telah beroperasi hampir lima tahun dan mempunyai lapan pekerja tetap dengan pendapatan klinik pada 2015 sebanyak RM920 ribu.

Pendapatan perniagaan Dr Sharlindah dilaporkan mencatatkan peningkatan kepada RM1.1 juta pada 2016 dan RM1.2 juta pada penghujung 2017.

Perkembangan positif ini adalah satu momentum hasil daripada pembiayaan PUNB berjumlah RM150 ribu yang diterima pada 2014 untuk membeli mesin radiograf serta menaik taraf dan mengubah suai bilik rawatan.

SYARIKAT RAMAN & AIZA GROUP SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Jalan menuju kejayaan bukanlah titian yang mudah, namun berkat usaha Abdul Raman Jaafar yang sememangnya meminati bidang perniagaan sejak kecil, beliau kini berjaya membina empayar perniagaan bersama isterinya, Aiza Idrus.

Syarikat Raman & Aiza Group Sdn Bhd milik Abdul Raman dan Aiza ditubuhkan sejak 9 April 2002 dengan modal berbayar sebanyak RM70 ribu.

Menurut Abdul Raman, beliau dan isterinya mengusahakan sebuah butik pengantin iaitu Butik Cantik Bridal House.

“Pada peringkat awal, saya membuka butik pengantin secara kecil-kecilan di rumah di Taman Dimensi, Alor Gajah. Bagaimanapun saya akhirnya berjaya memperoleh pinjaman bank untuk membeli sebuah bangunan kedai di Masjid Tanah untuk dijadikan butik pengantin,” katanya.

Jelasnya, kejayaan yang diperoleh menerusi pembukaan butik pengantinnya membuatkan beliau dan isteri memutuskan untuk menyewa sebuah lagi kedai di bangunan sama untuk mengembangkan perniagaan ke bidang hiasan dalaman di atas jenama Amni Home Décor.

Emapayar Amni Home Decor.

“Sehingga kini, Amni Home Décor bertapak kukuh dengan bantuan tenaga kerja yang terdiri daripada lapan tukang jahit, enam tukang pasang dan tiga pegawai jualan dan pemasaran,” katanya lagi.

Abdul Raman kini berhasrat untuk menawarkan perniagaan francais kepada sesiapa sahaja yang mempunyai minat dalam bidang yang sama. Dalam masa sama, beliau turut berharap untuk membuka pusat sehenti pemborong kain terbesar di Melaka.

“Saya mahu berjaya dalam bidang ini, saya mahu menjadi usahawan yang boleh menjadi contoh kepada anak bangsa yang ingin berniaga,” ujarnya.

Video Terkini

Idea Niaga

Keperluan modal sebenarnya bergantung kepada jenis dan skala perniagaan yang ingin dijalankan. Jika besar perniagaan, maka besarlah modal yang diperlukan dan sebaliknya. Mendapatkan modal yang diperlukan merupakan salah satu cabaran besar bagi individu yang baru berjinak dalam dunia perniagaan.

Berikut adalah perbandingan antara penggunaan modal sendiri dan pembiayaan kewangan untuk perniagaan anda.

Modal Sendiri
Apabila menggunakan modal sendiri, anda boleh mengurangkan risiko kerugian atau hutang yang tinggi kerana anda tidak perlu membayar sebarang bentuk pembiayaan dan caj-caj lain sekiranya perniagaan diusahakan tidak atau lambat mencapai sasaran keuntungan ditetapkan. Modal sendiri ini boleh diperolehi melalui simpanan kewangan sendiri atau penjualan aset dan barangan berharga.

Apabila menggunakan modal sendiri, anda mengetahui kedudukan kewangan dan dapat mengawal sejauh mana perniagaan boleh dilaksanakan. Ini secara tidak langsung anda boleh merancang dengan lebih teliti sasaran dan strategi perniagaan secara berperingkat bergantung kepada hasil keuntungan dan modal pusingan yang ada.

Modal sendiri juga dapat mendisiplinkan diri untuk berbelanja mengikut keperluan sahaja kerana anda perlu berjimat untuk memastikan perniagaan mampu berkembang selain tidak perlu menunggu lama untuk mendapatkan modal tambahan berbanding membuat pembiayaan bagi kelangsungan perniagaan.

Walau bagaimanapun, modal sendiri juga besar kemungkinan anda perlu melakukan banyak perkara sendiri sekiranya modal yang ada tidak cukup untuk mengupah atau menggaji pekerja. Seeloknya, anda perlu dapatkan sokongan dari penasihat kewangan bertauliah agar dapat memastikan kewangan anda berada pada tahap yang baik dan stabil.

Modal Pembiayaan Perniagaan
Memohon pembiayaan dari institusi kewangan merupakan langkah yang sering diambil oleh usahawan yang ingin memulakan perniagaan. Hasil bantuan kewangan ini dapat membina perniagaan dengan lebih cepat kerana usahawan mampu untuk menyediakan segala keperluan dalam perniagaan.

Apabila membuat pembiayaan, secara tidak langsung anda telah mewujudkan sebuah skor kredit bagi memudahkan perniagaan untuk membuat pembiayaan tambahan pada masa hadapan dengan syarat anda merupakan pembayar balik pinjaman yang baik.

Modal pembiayaan juga memberi peluang kepada usahawan untuk meningkatkan produktiviti dan pengeluaran produk kerana mempunyai sokongan kewangan yang kukuh dan ini dapat melipat ganda keuntungan untuk membayar semula pembiayaan yang diterima. Apatah lagi, terdapat banyak agensi keusahawanan seperti PUNB yang bukan sahaja memberi pembiayaan tetapi juga khidmat nasihat, pemantauan, kursus dan latihan perniagaan yang sememangnya membantu perniagaan untuk berada di landasan yang betul.

Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan kelulusan pembiayaan memakan masa dan tenaga selain juga berpotensi untuk tidak mendapat jumlah keseluruhan yang diinginkan. Mulakan dengan membuat pembiayaan dalam skala yang kecil bagi mengelakkan bebanan komitmen bulanan yang tinggi. Jika perniagaan semakin berjaya, barulah anda boleh memikirkan untuk modal tambahan.

Apa-apa pun, dengan membuat pembiayaan dapat memotivasikan diri usahawan untuk berusaha dengan lebih gigih dalam mengembangkan perniagaaan kerana mereka sedar terdapat pembiayaan yang perlu dibayar.

Apa jua bentuk modal yang dipilih, yang penting anda perlu berusaha dengan bersungguh-sugguh dan jangan pernah mengalah. Ingatlah bahawa perniagaan merupakan suatu taruhan dan memerlukan banyak pengorbanan sebelum dapat menikmati imbuhan dari usaha yang telah dicurahkan.

Usahawan wanita berkongsi idea dan tip perniagaan untuk dijadikan inspirasi bersama.

Dapatkan idea daripada #RakanUsahawanPUNB, Glowsy Empire dan Anggun Aesthetic Sdn Bhd mengenai cara mereka menjalankan perniagaan mereka.

Pelanggan yang setia adalah mereka yang kembali membeli produk atau menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan dalam sesebuah perniagaan. Bukan sekali, malah berulang kali kerana berpuas hati dengan sesuatu produk dan perkhidmatan. Malah, golongan ini juga merupakan ‘bonus’ kepada peniaga melalui testimoni baik yang diberikan sama ada secara perbualan mulut ke mulut mahupun di platform media sosial.

Tidak dinafikan, bukan mudah untuk mengekalkan kesetiaan pelanggan memandangkan kini mereka mempunyai banyak pilihan dalam pasaran pelbagai platform. Sebagai usahawan, anda perlu mempunyai strategi untuk membina dan memastikan kepercayaan serta hubungan baik dengan pelanggan secara berterusan.

Bagaimana untuk tawan hati dan kekalkan kesetiaan mereka? 4 cara ini boleh membantu:

Promosi
Anda boleh mengadakan jualan promosi sekurang-kurangnya sebulan sekali sebagai tarikan selain untuk mengingatkan pelanggan akan jenama perniagaan anda. Melalui kaedah ini, anda juga boleh menawarkan diskaun tambahan bagi memberi kepuasan membeli kepada pelanggan agar mereka merasakan perlu merebut peluang keemasan ditawarkan. Ini dapat menarik perhatian pelanggan untuk kekal setia bersama syarikat anda dalam masa jangka panjang.

Peraduan di media sosial

Mengadakan peraduan secara dalam talian merupakan salah satu cara terkini dalam mengekalkan kesetiaan kepada pelanggan anda kerana ianya lebih mudah dan interaktif. Apa yang penting, anda perlu tahu tentang kehendak pelanggan sebelum muat naik peraduan di media sosial. Sebagai contoh, peraduan tersebut haruslah berkaitan dengan perniagaan anda, peraduan terbuka untuk pelanggan tetap supaya mereka berasa lebih berkepentingan, penyertaan terhad agar pelanggan tidak membuang masa untuk sertai dan hadiah yang ditawarkan pula harus bernilai.

Panggilan telefon

Sebenarnya kuasa pemasaran melalui panggilan telefon telah lama digunakan dan ia masih relevan sehingga hari ini. Cara ini secara tidak langsung dapat membina hubungan lebih erat antara usahawan dan pelanggan. Sebagai contoh, anda membuat panggilan untuk bertanya pendapat tentang produk yang telah dibeli. Ini dapat membuat pelanggan berasa sangat dihargai apabila kepentingan dan maklum balas mereka diutamakan. Justeru, kepercayaan akan terus meningkat dan mereka akan terus menyokong produk dan perkhidmatan yang anda tawarkan.

Menjaga kualiti produk dan perkhidmatan

Untuk mengekalkan kesetiaan, anda perlu menjaga kualiti setiap produk dan perkhidmatan ditawarkan selain memberi pengalaman pelanggan terbaik kepada setiap individu yang berurusan dengan perniagaan anda. Faktor ini amat penting kerana naluri seorang pelanggan sentiasa mahukan kualiti yang terbaik walaupun mereka sekadar bertanya dan tidak membuat sebarang pembelian. Jika produk berkualiti, secara tidak langsung dapat membina keyakinan pelanggan seterusnya mewujudkan jaringan pelanggan yang setia.

We Value Your Feedback!

    Question 1

    Overall Experience:

    How would you rate your overall experience on our website?

    Question 2

    Finding Information:

    How easy was it to find the information you were looking for?

    Question 3

    Helpful Section:

    Which part of our website was the most helpful for you?

    Question 4

    Website Expectations:

    Did our website meet your expectations?

    Question 5

    Likelihood to Return:

    How likely are you to return to our website in the future?